Tips voor gesprek met zorgverlener

Neem iemand mee die u vertrouwt
Afbeelding Neem iemand mee die u vertrouwtHebt u een afspraak met een zorgverlener (zoals huisarts, verpleegkundige, specialist of fysiotherapeut)? Neem dan iemand mee naar de afspraak. Bijvoorbeeld uw partner, zoon of dochter. Iemand die met u meedenkt en met wie u het bezoek nog eens kunt bespreken. Bedenk van te voren welke vragen u wilt stellen aan de zorgverlener. Twee horen meer dan één.
Neem uw medicatieoverzicht mee
Afbeelding neem uw medicatieoverzicht meeUw zorgverlener moet weten welke medicijnen u gebruikt. Alleen dan kan de juiste keuze worden gemaakt voor uw behandeling. Schrijf op welke medicijnen u gebruikt, met én zonder recept. Vraag uw apotheek om uw medicatieoverzicht. Neem dit mee naar uw afspraak. Vertel voor welke medicijnen u allergisch bent of waarvan u weet dat ze bij u niet goed werken.
Weet wat er in uw medisch dossier staat
Afbeelding weet wat er in uw medisch dossier staatZorgverleners moeten een dossier over u behouden. Hierin staan al uw medische gegevens. U mag uw dossier inzien en hebt recht op een kopie. Klopt alle informatie die in uw dossier staat? Vraag regelmatig om inzage of een kopie om dit te controleren.
Zorg voor de juiste informatie
Afbeelding zorg voor de juiste informatieKlopt informatie in uw dossier niet? Laat van u horen. Wijs uw zorgverlener hier op. Het is belangrijk dat uw zorgverleners volledige en juiste informatie hebben over uw gezondheid. Dat is nodig om te komen tot een juiste diagnose en goede behandeling.
Vraag wie uw aanspreekpunt is
Afbeelding vraag wie uw aanspreekpunt isU kunt verschillende (chronische) aandoeningen hebben. Dan hebt vaak ook te maken met verschillende zorgverleners. het is belangrijk dat u weet welke zorgverlener uw aanspreekpunt is. En hoe u deze zorgverlener kunt bereiken.
Vraag naar de leefregels bij ontslag uit het ziekenhuis
Afbeelding vraag naar leefregels bij ontslag uit het ziekenhuisVraag bij ontslag uit het ziekenhuis om leefregels. Zo weet u wat u beter wel of niet kunt doen. Zoals het gebruik van hulpmiddelen, baden of douchen, huishoudelijke activiteiten, autorijden, sporten en dergelijke. Vraag om duidelijkheid als u voor uw gevoel tegenstrijdige informatie krijgt. Houd u aan de afspraken. Zo kunt u een nieuwe ziekenhuisopname voorkomen.
Een initiatief van Patiëntenfederatie NPCF.

 

Artikelen

Symposium ‘Oud & nieuw’ in Isala

5 nov. 0 Actueel
In Zwolle is men er vroeg bij: op 7 december organiseert Isala het symposium 'Oud & nieuw'....

SANO Wetenschapsdag 2018

1 okt. 0 Actueel
Het UNO-UMCG, Universitair Netwerk Ouderenzorg - UMCG, organiseert dit jaar op 8 november de SANO We...

Internationale dag tegen ouderenmishandeling

15 jun. 0 Actueel
Het is vandaag, 15 juni, de internationale dag tegen ouderenmishandeling. Wereldwijd wordt er aandac...

Symposium ‘Ziekenhuis en omgeving seniorvriendelijk?’

28 mei. 0 Actueel
Op 6 juli organiseren Denktank 60+ Noord en Anders Oud 2030 het symposium 'Ziekenhuis en omgeving se...

Gezondheidsvaardigheden: één op de drie Nederlands heeft problemen

7 mei. 0 Actueel
Nivel, het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg, deed recent onderzoek naar de...