?>

Tips voor gesprek met zorgverlener

Neem iemand mee die u vertrouwt
Afbeelding Neem iemand mee die u vertrouwtHebt u een afspraak met een zorgverlener (zoals huisarts, verpleegkundige, specialist of fysiotherapeut)? Neem dan iemand mee naar de afspraak. Bijvoorbeeld uw partner, zoon of dochter. Iemand die met u meedenkt en met wie u het bezoek nog eens kunt bespreken. Bedenk van te voren welke vragen u wilt stellen aan de zorgverlener. Twee horen meer dan één.
Neem uw medicatieoverzicht mee
Afbeelding neem uw medicatieoverzicht meeUw zorgverlener moet weten welke medicijnen u gebruikt. Alleen dan kan de juiste keuze worden gemaakt voor uw behandeling. Schrijf op welke medicijnen u gebruikt, met én zonder recept. Vraag uw apotheek om uw medicatieoverzicht. Neem dit mee naar uw afspraak. Vertel voor welke medicijnen u allergisch bent of waarvan u weet dat ze bij u niet goed werken.
Weet wat er in uw medisch dossier staat
Afbeelding weet wat er in uw medisch dossier staatZorgverleners moeten een dossier over u behouden. Hierin staan al uw medische gegevens. U mag uw dossier inzien en hebt recht op een kopie. Klopt alle informatie die in uw dossier staat? Vraag regelmatig om inzage of een kopie om dit te controleren.
Zorg voor de juiste informatie
Afbeelding zorg voor de juiste informatieKlopt informatie in uw dossier niet? Laat van u horen. Wijs uw zorgverlener hier op. Het is belangrijk dat uw zorgverleners volledige en juiste informatie hebben over uw gezondheid. Dat is nodig om te komen tot een juiste diagnose en goede behandeling.
Vraag wie uw aanspreekpunt is
Afbeelding vraag wie uw aanspreekpunt isU kunt verschillende (chronische) aandoeningen hebben. Dan hebt vaak ook te maken met verschillende zorgverleners. het is belangrijk dat u weet welke zorgverlener uw aanspreekpunt is. En hoe u deze zorgverlener kunt bereiken.
Vraag naar de leefregels bij ontslag uit het ziekenhuis
Afbeelding vraag naar leefregels bij ontslag uit het ziekenhuisVraag bij ontslag uit het ziekenhuis om leefregels. Zo weet u wat u beter wel of niet kunt doen. Zoals het gebruik van hulpmiddelen, baden of douchen, huishoudelijke activiteiten, autorijden, sporten en dergelijke. Vraag om duidelijkheid als u voor uw gevoel tegenstrijdige informatie krijgt. Houd u aan de afspraken. Zo kunt u een nieuwe ziekenhuisopname voorkomen.
Een initiatief van Patiëntenfederatie NPCF.
 

Artikelen

Medisch Contact: Stervensfase in het ziekenhuis kan veel persoonlijker

15 mrt. 0 Actueel
Op 13 maart publiceerde Medisch Contact een artikel over de Hospice Care Unit in het UMCG. Deze unit...

Campagne herwaardering ouderen

25 feb. 0 Actueel
Op 11 oktober 2018 heeft Hugo de Jonge, de minister van VWS, de Raad van Ouderen geïnstalleerd....

Het Alzheimer Centrum Groningen is open!

29 jan. 0 Actueel
Het is officieel, Groningen heeft het vijfde Alzheimer Centrum van Nederland. Donderdagmiddag 24 jan...

Opening Alzheimer Centrum Groningen

14 jan. 0 Actueel
Op 24 januari vindt de officiële opening plaats van het Alzheimer Centrum Groningen (ACG). Alzheime...

Symposium ‘Oud & nieuw’ in Isala

5 nov. 0 Actueel
In Zwolle is men er vroeg bij: op 7 december organiseert Isala het symposium 'Oud & nieuw'....